Magic Cube

Magic Cube - Secondary level I & II - from 12 years old - 1.5 till 2.5 hours

Content

In pairs, children and teens aged from 12 years old work independently on different tasks (sub-modules). They experience pure electrical engineering. With the "electric car", for example, the task requires that a solar powered car follows a defined route. The required energy & driving time are defined by connecting the solar cell circuit and testing the gear ratio. In another sub-module, the young engineers build a microscope in order to identify samples. They adjust the lenses and the distance to one another, set up the lighting and connect a camera chip.

Competence reference «Lehrplan 21»

The competence reference to the sub-modules of the Magic Cube is based on «Lehrplan 21» of the canton Zurich. The processing of the tasks includes the following competencies (overview in German):

  Roboterarm Solartankstelle Logische Schaltkreise Kryptografie Mikroskop Steuerung Frachthafen Sortieranlage Herzschlag SmartGrid

MI.2.1.

Die Schülerinnen und Schüler können Daten aus ihrer Umwelt darstellen, strukturieren und auswerten.
                 

MI.2.2.

Die Schülerinnen und Schüler können einfache Problemstellungen analysieren, mögliche Lösungsverfahren beschreiben und in Programmen umsetzen.
                 

MI.2.3.

Die Schülerinnen und Schüler verstehen Aufbau und Funktionsweise von informationsverarbeitenden Systemen und können Konzepte der sicheren Datenverarbeitung anwenden.
                 

NT.4.1.

Die Schülerinnen und Schüler können Energieformen und -umwandlungen analysieren.
                 

NT.5.2.

Die Schülerinnen und Schüler können Grundlagen der Elektrik verstehen und anwenden.
                 

NT.5.3.

Die Schülerinnen und Schüler können elektrische und elektronische Schaltungen untersuchen und analysieren.
                 

NT.6.1.

Die Schülerinnen und Schüler können Sinnesreize und deren Verarbeitung beschreiben, analysieren und beurteilen.
                 

NT.6.2.

Die Schülerinnen und Schüler können Hören und Sehen analysieren.
                 

NT.6.3.

Die Schülerinnen und Schüler können optische Phänomene untersuchen.
                 

NT.7.1.

Die Schülerinnen und Schüler können Aspekte der Anatomie und Physiologie des Körpers erklären.
                 
Tabelle ausklappen

Process

No prior knowledge is required. The module starts with the class watching a film together about the parallel world of Elektron. They are then set to solve tasks to help the inhabitants of Elektron. Depending on the age of the kids, a team of two can solve 1 to 3 sub-modules in a double lesson. The tasks are very diverse, which makes the use of Magic Cube very flexible and its content can be implemented over several lessons. When all tasks have been solved correctly, the cube lights up and opens.

Goals

Kids and teens are immersed in technical tasks and thus build up confidence in their own technical abilities. They learn the fundamentals of electrical engineering, in a very playful way.

Infrastructure

The module take place in a room with workstations for all participants and a projector.

Costs

Our trained coaches lead the module and bring the course material with them. For groups of more than 12 participants, our coaches come in pairs and are supported by ABB Trainees and/or ABB apprentices. They teach the content of the modules, while the supervision and responsibility of the participants remains with the teacher or client.
 

Prices for 1.5 or 2.5 hrs:
upon request

We thank you for your interest.

request module

Module Partner of Magic Cube - Fascination for electrical engineering

D - ITETABB